عضویت
BaleParvaz.com به شما کمک میکند با دوستان زندگی خود همیشه در ارتباط باشید.

معلولیت چیست؟

معلولیت به ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت های عادیزندگی فردی یا اجتماعی به علت وجود نقصی ‌مادرزادی یا اکتسابی، در قوای جسمانی یاروانی اطلاق می شود. ‌


انواع معلولیت ها:


۱) معلولیت های جسمی که شامل این موارد است:


‌الف) معلولیت های حواسی : مانند نابینایی و ناشنوایی.


‌ب) معلولیت های حرکتی : شامل انواع نقص عضوها، ضایعات نخاعی وناهنجاری های مربوط به اسکلت و ‌عضلات.


ج) معلولیت احشای داخلی : شامل ناهنجاری های قلبی - عروقی،تنفسی، کلیوی و غیره.


‌۲) معلولیت ذهنی عبارتند از:


الف) عقب ماندگی ذهنی


ب) بیماری روانی


علل معلولیت ها ‌: ‌


۱) معلولیت‌های اکتسابی: در اثر تصادفات، حوادث یا بلاهایطبیعی، جنگ، آتش سوزی، مسمومیت ها و یا ‌بیماری های مزمن و عوارض ناشی از آنها، فردممکن است دچار این معلولیت گردد.


۲‌) معلولیت های مادرزادی: علل معلولیت مادرزادی را به طور کلیبه دو دسته تقسیم می کنند:


الف) ‌عوامل دوران بارداری: نظیر عوامل ژنتیکی، سوء تغذیه مادر،سن بالای مادر، رعایت نکردن بهداشت دوران ‌بارداری، اشعه، دارو، بیماری مادر واستعمال دخانیات.


ب) عوامل هنگام زایمان: زایمان مشکل و طولانی، زایمان هایغیربهداشتی، ضربات وارده به نوزاد هنگام تولد. ‌


راه‌های پیشگیری از معلولیت ها:


پرهیز از ازدواج های فامیلی، مراقبت های دوران بارداری، تغذیهصحیح مادر، اجتناب از باردار شدن در سنین ‌بالای ۳۵ سال و زیر ۱۸ سال، مصرف نکردندارو در هنگام بارداری، اجتناب از در معرض اشعه قرار گرفتن ‌و انجام زایمان درشرایط کاملاً بهداشتی و تحت نظر فرد دوره دیده از جمله اقداماتی هستند که می تواننداز بسیاری ‌از معلولیت ها پیشگیری نمایند. ‌


برخورد خانواده با افراد معلول باید چگونه باشد؟درک این نکتهمهم است که اگرچه ممکن است فرد معلول با دیگران تفاوت داشته باشد ولی تکیه برناتوانی فرد، ‌نه تنها کمکی به وی نمی کند بلکه بر مشکلات وی خواهد افزود. افرادمعلول غالباً مشکلاتی دارند که مانع انجام ‌برخی از فعالیت های آنها می شود یااحتمالاً آنها بعضی از کارها را به شکل دیگری انجام می دهند، اما اکثر ‌افراد معلولنیز می توانند پس از آموزش لازم، بسیاری از فعالیت های عادی زندگی را با اندک تفاوتیا آهسته ‌تراز دیگران انجام دهند. آنچه یک معلول نیاز دارد، پذیرفتن و باور کردنتوانایی های اوست نه غصه خوردن ‌برای ناتوانی وی. ‌


علت معلولیت های جسمی و حرکتی چیست؟ افراد مبتلا به ضایعاتنخاعی معمولا ً از ناحیه پا دچار ناتوانی هستند و فلج های مغزی می تواند هر یک ازاندام ‌ها یا همه آنها را مبتلا سازد. بیماری ها، حوادث و تصادفات نیز می توانندسبب بروز نوعی نارسایی حرکتی در ‌فرد شوند. در برخورد با معلول جسمی باید ضمن توجهبه محدودیت های حرکتی فرد، دیگر توانایی های او در ‌حدی تقویت شود که حتی الامکانبتواند نارسایی ها را جبران کند. ‌


با افراد نابینا و ناشنوا چگونه برخورد کنیم؟در برخورد با فردنابینا باید تلاش نمود تا در صورت وجود بینایی حتی به صورت جزئی با استفاده از روشهای ‌مناسب، مهارت های فرد را در استفاده از آن بالا برد. تقویت حواس دیگر فرد، ویرا در مواجهه با عوامل ‌محیطی موفق‌تر می‌کند.‌وضعیت زندگی و اثاثیه منزل باید بهنحوی چیده شود تا فرد ناب ینا بتواند به راحتی وسایل مورد نیاز خود را پیدا کند. خوشبختانه امروزه با استفاده از الفبای بریل، نابینایان می توانند با سواد شوند،بخوانند و بنویسند. ‌در برخورد با افراد ناشنوا هم باید آرام و شمرده صحبت کرد وموقع صحبت کردن روی خود را به سمت فرد نگه داشت تا او ‌بتواند با لب خوانی، منظورما را درک کند. صحبت با صدای بلند باعث می شود که وی نتواند منظور ما را به ‌خوبیدرک کند. چون در این حالت، لب خوانی مشکل می شود. ‌


به چه افرادی عقب ماندگان ذهنی می گویند؟ عقب ماندگان ذهنیافرادی هستند که از نظر فعالیت های ذهنی نسبت به همسالان خود نارسایی دارند و عقب‌مانده هستند. در نتیجه از نظر توانایی یادگیری، همسازی با محیط، بهره برداری ازتجربیات، درک مفاهیم، قضاوت ‌و استدلال صحیح، به درجات مختلف محرومند. ‌عقب ماندگانذهنی به چند گروه تقسیم می‌شوند:


الف) آموزش پذیر: بهره هوشی این افراد، بین ۷۰-۵۰ است. این گروهبه طور کلی چه به لحاظ حرکات و حواس و چه ‌به لحاظ روانی از کودکان عادی کندترهستند. سازگاری اجتماعی این افراد، به شرایط محیطی آنها بستگی دارد. ‌در برخورد بااین افراد، باید متوجه محدودیت های ذهنی آنها بود. انتظارات والدین نیز باید باتوجه به شرایط ‌ذهنی آنها باشد.


‌ب) تربیت پذیر: بهره هوشی این گروه، بین ۵۰ -۲۵ است. به لحاظعاطفی وضع بسیار متغیری دارند. معمولاً وقتی ‌چیزی را طلب می کنند مهربان و مطیعهستند، اما در مقابل مخالفت های دیگران خشم، غضب و ‌عصبانیت شدید از خود بروزمیدهند. توانایی ذهنی این افراد در هر سنی که باشند در حد توانایی های ذهنی ‌کودک ۶،۷ساله باقی می ماند. والدین در برخورد با آنها باید به توانایی ذهنی آنها توجهنمایند و در هر حال، ‌توجه داشته باشند که اگرچه از لحاظ جسمی روز به روز بزرگتر میشوند ولی در توانایی های ذهنی، همچنان ‌محدودیت دارند. ‌


روزنامه آفتاب یزد ( www.aftab-yazd.com )

تمامی زمان ها هست +3.5. زمان الان هست پنجشنبه, 8 اسفند, 1398 9:06 قبل از ظهر.
Copyright © 1391 - 1396 BALEPARVAZ.COM Enterprises Ltd
طراح و پشتیبان : محمد حیدری